Ваня Николова, сценарист на "Връзки": "Зрителят иска да гледа добри истории и красиви актьори" | Вестник Борба - областен всекидневник, Велико Търново

Ваня Николова, сценарист на „Връзки”: „Зрителят иска да гледа добри истории и красиви актьори”

Публикувана на: 10.06.2016г. 1578 прегледа

Ваня Николова е журналист и сценарист. Тя стои зад хитовия сериал „Връзки”, чийто втори сезон вървя по телевизия „Фокс лайф”. А преди това се намесваше и в историята на героите от „Под прикритие”, беше и шеф на сценарния екип на „Четвърта власт”.

Започнала е обаче като сценарист на „Сблъсък“ по bТВ. След това е работила в екипа на няколко риалити формата, сред които „Стар академи” и „Биг Брадър“.

Родена е в Горна Оряховица, възпитаник е на Хуманитарна гимназия „Св. св. Кирил и Методий” във Велико Търново, с което много се гордее. Завършила е история в СУ „Климент Охридски” в София.

 

– Ваня, след толкова написани истории за риалити програми и сериали ясно ли ти е вече какъв е вкусът на българския зрител?

– Най-общо казано, хората искат да се забавляват. Обаче в цялата си практика дотук за тези шест години, в които пиша сценарии, съм разбрала, че зрителят не знае какво иска, докато не му го дадеш. Сега, докато наблюдавам и чувам реакциите на хората, които следят ревностно „Връзки”, съм категорична, че зрителят иска да гледа нещо, което да го забавлява и разтоварва. Очевидно, че на хората им е писнало от драма, от тежки и мрачни истории. Ние живеем по този начин, защо да искаме да гледаме същото и на екран!

– Как ти се появи идеята за „Връзки”?

– Аз тази идея първо пред теб я споделих в онова интервю, което направихме за „Борба” през 2012 г. Тогава даже Михаил Билалов, като го прочете, каза, че съм избързала, че някой ще ми вземе историята, но тя си беше в моята глава и много сурова. Бях се изморила от криминални истории, убийства, наркотици и ми се правеше нещо забавно за живота. За любовта, примесена с черен хумор, който ме влече и мен, а се оказа, че се харесва и на двамата главни артисти – Лилия Маравиля и Михаил Билалов. Щеше ми се да експериментирам в този жанр и ето, четири години след онова интервю сме снимали вече два сезона. И сега пак имам идея, да ти изпреваря въпроса, но тази вече няма да я споделя, защото е много конкретна и наистина ще ми я откраднат.

– Как се описва такава странна и голяма фамилия?

– О, аз направих едно много сериозно проучване, когато седнах да пиша, и знаех, че окончателно ще правя сценарий за сериал. Та започнах да чета проучвания, социология за браковете, за разводите. Търсех отговори на въпроса защо хората живеят без брак и се оказа, че темата е много трудна. В крайна сметка заложихме на нещо, което да бъде припознато от зрителите – два брака, деца от различни бракове, защото в момента такава е диагностиката на обществото. Онова, с най-малката клетка на обществото, сега хич не е актуално. Клетката вече се е нароила на много клетки.

– Каза, че зрителите обичат да гледат добри и красиви актьори, та как събрахте актьорите за „Връзки”?

– По принцип се прави кастинг. Обаче сериалът „Връзки” е изключение от правилото. Всяка една роля е писана персонално за актьорите. Нали знаеш онази приказка за каруцата и магарето, ние сложихме каруцата преди магарето.

В самото начало беше Лили Маравиля, която искаше да играе театрално представление на тази тема и си нямаше партньор. Двамата с Билалов снимаха в „Под прикритие”, но те там на практика не се засичаха в нито една сцена. Тя, като съпруга на инспектор Попов, нямаше допирни точки с Джаро, но двамата решиха, че могат да станат екип, и започнаха да си търсят текст. Подходяща пиеса не намериха и Лили един ден ми подхвърли аз да седна и да я напиша. Аз обаче никога не съм писала за театър, което си е различно от киното. Но тя ме натисна да опитам и така се отвори път за идеята в главата ми със заглавие „Връзки”. Казах й я, решихме да я направим камерна за двама души, после ми се стори, че ще стане още по-забавно, ако са четирима и те да са във връзки помежду си, без да знаят за това. Но докато пишехме, в Националния филмов център се появи сесия за нови филми и… идеята се превърна във филм, после в сериал. Четиримата герои станаха цяла фамилия.

И когато тръгнах да търся продуцент и го намерих в лицето на Пейо Николов, аз му казах, че проектът е написан за Лилия Маравиля и Михаил Билалов, те са ми основните актьори и аз давам проекта само с тях. Останалите минават на кастинг. Но истината е, че направихме кастинги за много малко артисти, защото повечето вече ми бяха в главата и аз пишех ролите, като си представях актьорите.

Когато се появи майката на Мишо като персонаж, веднага вече знаех, че това ще бъде Анета Сотирова. Бях я виждала преди 7 – 8 г. в един фризьорски салон. Тогава аз не се занимавах с кино, не можах да я разпозная, а тя толкова много ме впечатли с начина, по кой изглеждаше и говореше, казах си: „Леле, каква страхотна жена!”. После разбрах коя е и когато започнахме да правим „Връзки”, се оказа, че тя и Михаил Билалов се познават, поддържат връзка помежду си и той я покани. Бяха ми казали, че тя си играе в театъра, снима понякога филми, където заетостта не е чак толкова голяма като в сериалите, и много-много не й се занимава със сериали, но прие да се видим. Седна срещу мен и веднага попита какво й предлагаме, аз й разказах, че ролята е на бивша актриса алкохоличка, която си пада по по-млади мъже. Тя отговори: „Ама това е супер, много е европейско. Приемам”. Даже не прочете описанието на ролята, нито поиска да види сценарий, само каза: „С вас съм” и станахме трима.

Четвъртият, който се появи, беше Ники Ишков. Снимахме го във втория сезон на „Под прикритие” в една малка симпатична роля на футболиста Ники Байчев. Запознахме се във Варна, където той си живее и до неотдавна е бил президент на „Спартак” – Варна. Аз по-смешен човек от Ишков не съм виждала. Той е напълно еднакъв – какъвто е в живота, такъв е и на екрана. Съпруг номер 1 стоеше на дневен ред и Ишков се оказа чудесен.

Исках да снимам Ирини Жамбонас още в „Под прикритие”. Тогава я мислех да влезе в ролята на адвокатката на Джаро, но се разминахме нещо. От продукцията взеха Койна Русева, която се оказа чудесен избор и вече не мога да си представя някой друг да играе този образ. Но аз много харесвам Ирини още от онзи култов филм от нашето детство „Маргарит и Маргарита”. Срещнахме се с нея. Тя каза, че не държи да играе главна роля, приема и второстепенна, стига да й е интересно. Изпихме една бутилка вино с нея и нейният персонаж, който в началото беше много периферен, изведнъж стана плътен и наистина много интересен.

Ще ти разкажа и как взехме Илияна Лазарова да играе секретарката на Мика, защото беше забавно. В началото тя трябваше да се появи само в първия епизод на първи сезон клиентка. Трябваше ни парвеню, новобогаташка някаква. Препоръчаха ми няколко актриси, аз харесах Илияна, отидох да я гледам в едно представление в театъра, харесах я. Като й се обадихме, тя веднага каза „да”.

По-трудно беше с малките. Мъчително ми беше да пиша образа на Лия, защото не можех да си представя актрисата. Препоръчаха ми едно момиче, което гледах в клипче, но не беше моята актриса. Но там, в този клип, видях името на Лорина и веднага я намерих. Изключително красива е, работила е като модел навремето и на секундата казах – това е моето момиче. Тя е с европейско излъчване, наистина ти спира дъха. Беше четвърти курс в НАТФИЗ и още не играеше на сцената, затова и нямаше шанс да бъде забелязана. Проходи при нас като актриса.

Анжела Недялкова играе Дара, по-малката сестра. Анжела вече беше популярна, беше снимала в няколко филма, но отказваше да снима сериали. Обаче, като й казахме историята, я припозна като нейна и каза „да”. Напълнихме се като дядовата ръкавичка.

– Кое във връзките се описва най-трудно?

– Много е трудно да описваш как се играят чувствата и любовта. Българският мъж актьор много се притеснява да играе подобен тип състояние, да се обяснява в любов, защото общоприетото становище е, че той трябва да е пълен глупак, за да каже на една жена колко много я харесва и обича.

Но то е като в реалния живот, от който ние крадем. Преди една година имах среща с Георги Мишев, който беше гост в „Майсторски клас”, предаване, което правехме с Лили Маравиля. В неговите филми всички реплики са култови, всички българи ги знаят и ги повтарят и аз го питах как се е научил да пишеш така. А той отговаря: „Подслушвам”. И си дадох сметка, че и аз това правя. Много често чувам разговор на улицата, прибирам се и веднага записвам реплики от този разговор. Това са естествени, истински реплики, колкото и да ги мислиш, не можеш да ги измислиш по този начин – реплики от живия живот.

– Снимате ли сега следващия сезон?

– Подготвяме се. Младите, дето проходиха при нас, взеха да печелят кастинги. Анжела Недялкова спечели междувременно кастинг и само ден след като свършиха снимките на „Връзки” 2, замина за Лондон да се снима в „Трейнспотинг” 2 в главната женска роля. Огромен успех.

Лорина, която след „Връзки” я забелязаха екипите, които снимат в „Бояна” чуждите продукции, вече са я снимали в два филма.

Много е хубаво, когато един сериал извади нови лица. И когато сериалът направи познатите лица още по-популярни, както стана с Лили. Зрителите заобичаха Лили много с ролята й във „Връзки”.

Сашка АЛЕКСАНДРОВА

loading...

Коментари за "Ваня Николова, сценарист на „Връзки”: „Зрителят иска да гледа добри истории и красиви актьори”"

  • 01.05.2017 в 21:44

    Много , много интересна психология на героите от „Връзки“. Чудесен подбор и на актьори. Нещо, от което цялото общество има нужда. Просто забележително! Фен съм!

    Отговор

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

error: Съдържанието е заключено!