Първият по рода си фестивал на 3D улично изкуство събра в старата столица художници от четири държави

Публикувана на: 19.06.2017г. 707 прегледа

Творците рисуваха триизмерни крепости, улици, хора и дракони

ЛЪВЪТ ПРЕД ЦАРЕВЕЦ И САМАТА ИСТОРИЧЕСКА КРЕПОСТ, ЦЪРКВАТА „СВ. 40 МЪЧЕНИЦИ”, УЛИЦА „ГУРКО”, КРАСИВА БЪЛГАРКА С РОЗА В РЪКА, КРЕПОСТ С ДРАКОН ЗА ПАЗИТЕЛ ПРЕД НЕЯ оживяха като триизмерни огромни стенописи по време на първия по рода си фестивал за 3D уличното изкуство. Четири момичета от старата столица – Евгения и Невена Лефтерови, Нина Ковачева и Весела Петрова, обединени в артистичната група GiArtCrew, станаха инициатори и организатори на изключително атрактивния форум, който се проведе в пространството около художествената галерия „Борис Денев. Там ще останат някои от готовите винили, стенописите с изображение на Царевец вероятно ще бъдат поставени на площада пред крепостта, едно пано ще отиде в един от търновските паркове.

3 D ikustvo(2)Заедно с момичетата в Търново рисуваха още Браница Джорджевич и Зоран Миличевич от

Сърбия, Алекс Максимов от Украйна и холандецът Матю Мей.

ДВАМАТА СЪРБИ РАБОТИХА ВЪРХУ СТЕНОПИСА НА ЦАРЕВЕЦ И ЦЪРКВАТА „СВ. 40 МЪЧЕНИЦИ”. Браница Джорджевич и Зоран Милечевич нарисуваха най-прочутия символ на старата столица без да са виждали крепостта на живо. Когато решили, че искат да участват във фестивала, те получили две снимки на Царевец, поровили се в интернет, за да видят какво наистина ще рисуват и останали много впечатлени от крепостта. „Това е най-голямата забележителност на България и за нас беше удоволствие да рисуваме. А пък и момичетата от Търново обещаха да ни заведат дотам, за да я видим с очите си и на живо”, казва Браница, който е художник по професия. Колегата му Зоран е учител по география, двамата са заедно за четвърти път в България и винаги са тук, за да рисуват 3D изкуство.

Сюжет от Царевец си е избрал да разработва и Алекс Максимов от Украйна. В продължение на четири дни той се труди над фигурата на лъва, която пази входа на крепостта. „Лъвът е универсален символ за мощ и слава, а като го видях пред тази величествена крепост, ми спря дъхът. Надявам се да стане като истински и от правилната гледна точка да изглежда жив”, усмихва се украинецът. Той се занимава с 3 D улично изкуство, признава, че повече му харесва да рисува директно върху асфалта, макар и по този начин картините му да живеят само до първия

Децата се забавляваха да „скачат” в сладоледеното „Дени” езеро
Децата се забавляваха да „скачат” в сладоледеното „Дени” езеро

дъжд. „Това изкуство ми дава свобода, предизвиква ме да пътешествам, да се запознавам с много и различни хора и колеги по целия свят. А и не ми допада особено да рисувам сам, затворен в ателието”, казва Алекс. След това допълва, че преди да дойде във Велико Търново поровил в интернет за малко история и разбрал, че са го поканили да рисува в старата българска столица. „На много места съм бил, не знам дали съзнавате в какъв град живеете, но аз честно ви казвам, толкова величествени гледки не съм виждал. Усещането да си тук е неповторимо”, споделя художникът.

На няколко крачки от него работи холандецът Матю Мей, който също е пленен от красотата, но не от красотата на мястото, а от хубостта на българката. Той е роден в Англия, живее в Холандия, учил е в Белгия, където и за първи път съдбата го срещнала с български момичета. Които на всичко отгоре се оказали от Търново.

Матю рисува красива българка с народна носия и с роза в ръка. Рисува само от два дни, защото първите два просто стоял и съзерцавал жените, които минават покрай него. Момичето му обаче е готово съвсем навреме, за да може и неговият стенопис да бъде представен в заключителната вечер на фестивала.

КРЕПОСТ СЪС СТРАХОВИТ ДРАКОН ПРЕД НЕЯ И ЧАСТ ОТ УЛИЦА „ГУРКО” РИСУВАТ ЧЕТИРИТЕ ТЪРНОВСКИ МОМИЧЕТА. Работят две по две, защото и така си делят и задълженията по организацията на фестивала. Решили са да направят крепост, за да са в тон с града и най-красивата уличка „Гурко”, само че тяхната улица започва с огромна арка, зад която от правилната гледна точка се вижда не просто калдъръмът, а истинска пропаст.

Нина Ковачева работи над улица „Гурко”
Нина Ковачева работи над улица „Гурко”

„ПЕРСПЕКТИВАТА Е ТАЙНАТА НА ТРИЗМЕРНОТО ИЗКУСТВО. Хоризонталните линии в картината са си хоризонтални – рисуват се прави и правилни. Изкривяват се вертикалните. Ако в горния край на картината те започват като правилни прави линии, в долния край всички се събират в една точка. Така се получава перспективата, която изкривява образа. За да видиш триизмерен този стенопис, трябва да го гледаш само от една-единствена точка”, казва Невена Лефтерова, която е докторант във Факултета по изобразително изкуство на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” и се занимава именно с триизмерно изкуство. След това уточнява, че всеки автор отбелязва правилната точка за своите стенописи, за да може публиката истински да се забавлява с ефектните картини. Тази точка всъщност е човешкото око и на практика въпросните вертикални линии, които създават атрактивността на образа, ако са правилно нарисувани, се събират в окото. Затова, погледнати от всяко друго място, картините са си най-обикновени картини, допълва и Весела Петрова.

Тя и останалите момичета от GiArtCrew заминават само след няколко дни за Германия, където ще участват в подобен фестивал. Но там те ще рисуват с пастели и темпера директно върху улицата. „Страшно е усещането да знаеш, че рисуваш и след теб нищо не остава, защото един ден ще завали. А може да завали и докато работиш. Но това е изкуството – учи те на умението да започваш винаги отначало”, казва Весела. Веднага след Германия тя и Невена отиват в Италия, където ще рисуват в стила тромп льой, което идва от френски и означава измама за окото. През август пак двете ще пътуват до Ниш, където има джаз фестивал и по време на форума момичетата ще рисуват демонстративно за удоволствие на участниците и публиката.

Сашка АЛЕКСАНДРОВА

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Можете да използвате тези HTML тагове и атрибути: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>