103 четения

Номинациите за наградите „Оскар“ не могат да задоволят всички

Математически е невъзможно определен брой номинации за „Оскар“ да задоволят всички. Тази година обаче, американската Академия за кинематографично изкуство и наука, която присъжда най-престижните киноотличия, се постара максимално да разнообрази надпреварата. Номинации получиха млади актьори и ветерани, жени режисьори и оператори, афроамериканци, трансджендъри и дори стрийминг платформата Нетфликс, предаде Асошиейтед прес.
Номинациите за дамите и представителите на малцинствата бяха отразени подобаващо, но особен възторг обзе ЛГБТ общността заради отбелязания „трансджендър пробив“. Янс Форд, режисьорът на документалния филм „Strong Island“, стана първият трансджендър кинодеец, номиниран за „Оскар“.
Успех за ЛГБТ общността е и включването в надпреварата за най-добър чуждоезичен филм на чилийската продукция „Фантастична жена“ с трансджендър актрисата Даниела Вега в главната роля. Не липсваха и представители на общността, които таяха надежда Вега да получи първата актьорска номинация за трансджендър в оскаровата история.
Сара Кейт Елис, президент и главен изпълнителен директор на американския Съюз на гейовете и лесбийките срещу клеветата (GLAAD), приветства киноакадемията за включването в надпреварата на филми с хомосексуални персонажи като „Фантастична жена“, „Формата на водата“, „Лейди Бърд“ и „Призови ме с твоето име“.
Академията за кинематографично изкуство и наука не подмина и младите звезди на актьорското поприще, както и ветераните в индустрията. Сред претендентите за актьорски призове са 22-годишният Тимъти Шаламе, 23-годишната Сирша Ронан, 28-годишният Даниел Калуя. 88-годишният ветеран Кристофър Плъмър – най-възрастният носител на „Оскар“, стана и най-възрастният номиниран актьор. Други две живи легенди на киното – 89-годишните Аниес Варда и Джеймс Айвъри, станаха най-възрастните номинирани изобщо – Варда за документалния филм „Лица, места“, а Айвъри – за адаптиран сценарий за „Призови ме с твоето име“.
Въпреки това от зоркия поглед на наблюдателите не убягнаха изненадващите решения и откровеното пренебрежение, демонстрирано от киноакадемията.
„Жената чудо“ остана извън надпреварата
Като цяло денят на обявяването на номинациите за „Оскар“ беше добър за дамите във филмовата индустрия. Създателката на филма „Лейди Бърд“ Грета Гъруиг стана петата жена, номинирана в категорията за най-добър режисьор, по традиция „резервирана“ за мъже. Рейчъл Морисън записа името си в оскаровата история като първата жена с номинация за операторско майсторство. Благоволението на киноакадемията обаче подмина един от най-популистките дамски проекти на годината – супергеройската продукция „Жената чудо“ на режисьорката Пати Дженкинс с израелската актриса Гал Гадот в главната роля. Въпреки внушителните приходи в бокс-офиса и ласкавите отзиви, филмът „Жената чудо“ не получи нито една номинация за „Оскар“.
Академията за кинематографично изкуство и наука не се слави със слабостта си към касоразбивачи, но тази година изсипа благодат и върху тях, въпреки пренебрежението към „Жената чудо“. Благосклонността към блокбастърите се изрази в пет номинации за „Блейд Рънър 2049“, четири за „Междузвездни войни: Последните джедаи“, три за „Зад волана“, две за „Красавицата и Звяра“, две за хитовата анимация „Тайната на Коко“.
Пробивът на Дензъл Уошингтън
Историята ще прости на хората, които са в неведение, че по някое време през изминалите месеци на екран е излязъл филм с Дензъл Уошингтън. Криминалният трилър „Роман Дж. Израел“ с Уошингтън в ролята на адвокат и активист мина по кината без много шум, без възхвали от критиката и със скромни приходи. Въпреки това Дензъл Уошингтън, който не фигурираше в ничии сметки, получи шеста номинация за „Оскар“ за главна мъжка роля. За сметка на това извън надпреварата остана един от любимците на киноакадемията – Том Ханкс. Според наблюдателите Уошингтън е заел мястото, на което трябваше да бъде Джеймс Франко с изпълнението си в „Катастрофалният артист“. Франко обаче беше обвинен в сексуален тормоз броени дни преди да приключи гласуването за „Оскар“-ите и си „получи заслуженото“.
Нетфликс попадна в полезрението на киноакадемията
От известно време витае въпросът какво е отношението на Академията за кинематографично изкуство и наука към стрийминг платформите, като убеждението е, че то е по-скоро негативно. Какъвто и да е случаят, от Нетфликс могат да бъдат повече от доволни не само от историческата номинация за операторско майсторство на Рейчъл Морисън, но и че продукцията им „Затънали в кал“ („Mudbound“) ще участва и в надпреварата за адаптиран сценарий, най-добра актриса в поддържаща роля (Мери Джей Блайдж) и песен от филм.
Освен за най-добра актриса в поддържаща роля, певицата Мери Джей Блайдж е номинирана и в категорията за песен от филм.
„Призрачна нишка“ („Phantom Thread“) измести „тежката артилерия“.
Филмът „Призрачна нишка“ вероятно е легнал на сърцето на заклетите киномани. За мнозина обаче е повече от изненадващо, че режисьорът му Пол Томас Андерсън получи номинация за сметка на Стивън Спилбърг за „Вестник на властта“ и Мартин Макдона за „Три билборда извън града“. Решението на киноакадемията да предпочете Андерсън е особено причудливо, имайки предвид, че той не беше номиниран от режисьорската гилдия, нито филмът му получи номинация от продуцентската гилдия.
Проклятието вече не тегне над Стив Джеймс
За документалиста Стив Джеймс да бъде пренебрегван от киноакадемията е начин на живот. Въпреки че периодично създава документални филми, достойни за вниманието й, Джеймс постоянно е подминаван от нея. Тази година документалистът най-после получи заветната номинация за филма си „Abacus: Small Enough to Jail“.
Ридли Скот получи отплата за рискования си ход
Ридли Скот направи нещо почти немислимо – само шест седмици преди филмът му „Всички пари на света“ да излезе на екран, режисьорът заличи от продукцията обвинения в сексуални посегателства Кевин Спейси и го замени с Кристофър Плъмър. Ходът му се оправда по възможно най-добрия начин – ветеранът Плъмър получи номинация за ролята си в категорията за поддържащ актьор.
Разнообразие, но не за всички
Киноакадемията, която през последните години работи за повишаване на разнообразието, особено след скандалните „бели „Оскар“-и“, отдаде дължимото на афроамериканците. Номинации получиха Джордан Пийл – едва петият чернокож кинодеец, намерил място в надпреварата за режисьорки приз, актьорите Даниел Калуя, Дензъл Уошингтън, Октейвия Спенсър и певицата Мери Джей Блайдж.
Представителите на латиноамериканската общност обаче остават извън полезрението на киноакадемията. Латиноамерикански актьор не е получавал номинация от 2012 г. Цифрите също „говорят“ – през последните 20 години само трима латиноамерикански актьори са печелили „Оскар“ – Пенелопе Крус, Хавиер Бардем и Бенисио дел Торо. Тази година Салма Хайек имаше шанс да участва в надпреварата с ролята си в „Беатрис на вечеря“, но такъв не й беше даден.
Киноакадемията пренебрегна „Джейн“
Наблюдателите очакваха документалният филм „Джейн“ на Брет Морган, успешно представящ се в наградния сезон и получил ласкави отзиви от критиката, да бъде номиниран за „Оскар“. Киноакадемията обаче го остави извън надпреварата, въпреки че само преди три дни продукцията беше отличена от Гилдията на продуцентите в документалната категория.
Филм за бебе главен изпълнителен директор получи номинация за „Оскар“
Особено недоумение сред наблюдателите предизвика решението на Академията за кинематографично изкуство и наука да номинира в категорията за анимация „Бебе Бос“ – продукция, в която костюмирано дребосъче се изявява като главен изпълнителен директор и говори с гласа на Алек Болдуин. Изборът на киноакадемията е още по-смайващ на фона на едва 52-та процента позитивни отзиви в сайта Rotten Tomatoes.
Номинацията на Коби Брайънт накара мнозина да „скърцат със зъби“.
Изненадващо сред номинираните за „Оскар“ попадна баскетболната легенда Коби Брайънт като сценарист и разказвач на късометражния анимационен филм „Dear Basketball“. Наблюдателите побързаха да отбележат колко неуместно е във времето на инициативите „Времето изтече“ и #Аз също в надпреварата да бъде включен субект с „нечисто“ сексуално минало.
„Поздравления, Академията номинира мъж, обвинен в сексуален тормоз“, написа иронично Мелиса Силвърстийн, учредителка на организацията „Жени и Холивуд“, бореща се за равни права на половете.
„Какво ви става, хора?“, гласи недоумяващият въпрос на кинокритичката Алис Улф.

ИЗТОЧНИК: БТА

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *