Драга редакция, Редно ли е въвеждането на униформено облекло за учениците в ОУ "Св. Патриарх Евтимий" да става силово? | Вестник Борба - областен всекидневник, Велико Търново

Драга редакция, Редно ли е въвеждането на униформено облекло за учениците в ОУ „Св. Патриарх Евтимий” да става силово?

Публикувана на: 19.03.2018г. 7999 прегледа

На 14 март 2018 г. от 18 ч. в кинозалата на ОУ „Св. Патриарх Евтимий“ беше свикана родителска среща, на която беше обявено, че ръководството на училището е взело решение да въведе униформено облекло за учениците. Родителите бяха поставени пред свършен факт и изказаните многобройни позиции против решението не бяха уважени. В резултат на това беше инициирана подписка – все още недовършена – срещу наложеното без предварително обсъждане униформено облекло. Независимо от това смятам, че е необходимо родителите, а и обществеността, понеже училището е общинско и от следващата учебна година нови родители ще се интересуват от темата, да получат отговори на следните въпроси:

  • Защо е допуснато да се вземе решение, което касае всички ученици, респективно всички родители, без предварително то да бъде подложено на обсъждане – било на родителски срещи, било чрез анкета?
  • Дали фактът, че едно решение, засягащо в такава степен всички ученици и всички родители, е взето от педагогически съвет, го прави подходящо за неговото (силово) налагане?
  • Дали ръководството, след като поставя учениците и родителите пред свършен факт, не се намира в конфликт на интереси? Това училище няма ли етичен кодекс и ако има, кой го спазва?
  • Коя е фирмата, която ще произведе униформите? Колко годишен договор ще се сключи и при какви условия?

Как ще се променя цената на униформите при промяна разходите на фирмата-производител? Това ли ще е „златният договор“ за фирмата?

  • Как така педагогическият съвет ще реши, че даден родител ще плаща на определена фирма за нещо, одобрено чисто естетически и функционално по неясен начин и критерии? Пример: при подбора на учебници има възможност за избор, при подбора на дрехи – не.

Кой измисли цветовото съчетание „шампанско“ и виолетово?

Цветът „шампанско“ баба ми би нарекла „светлобозаво“, а виолетовото, освен с ФК „Етър“, свързвам и с цвета на драпериите в посока Беляковец по време на Арахангелова задушница, съжалявам за сравнението. В подобни цветове е боядисана сградата на училището, но от всичко изговорено не става ясно кой точно виолетов цвят ще бъде взет – този от първия етаж, или този от по-горните етажи. А ако сградата бъде пребоядисана?

Един от аргументите „за“ беше, че с униформата ще се прикрие социалната разлика. Моля? Роден съм и съм учил по време, когато униформите в гимназията и техникума бяха задължителни. Е, имаше много и ярки начини да се покаже социалната разлика.

Колко комплекта униформа трябва да купя на дете, което расте така, че за една година сменя размера на дрехите? А колко комплекта униформа трябва да купя на същото дете, което играе в училище и се цапа така, както само децата го могат.

Кой точно и ръководен от кого точно педагогически съвет си позволи да вземе решението, че ние и идващите след нас родители трябва да платим „едни пари на едни хора“, защото така е решено? Не е ли всичко това резултат на болна амбиция?

Пример: родители около мен се подиграваха на решението, като препоръчваха да бъде въведена и униформена връхна дреха. Предложението беше възприето като искрено.

Ясно е, че след личност, друга личност е трудно да изпъкне. Да, Димов си имаше негативите, но поне не правеше гафовете, които Петкова още от началото прави. Все пак не тази инициатива с униформите е начинът за утвърждаване и изграждане на авторитет. Предполагам, има други начини за влизане в историята на училището. Нека някой да обясни на ръководството и на далия идеята за въвеждане на униформи, независимо от това какво е мнението на родителите и учениците, че нещо е по-лесно да се случи като следствие от комуникация, не на монолог. Че добрият учител не е непременно добър образователен мениджър.

Бих желал да припомня – един директор на едно друго великотърновско училище направи така, че без училището да налага някаква униформа, всички, дори и родителите на учениците, си купуват и носят тениски с надпис, показващ ангажираност с училището. А децата носят тениските и през лятната ваканция. Умен и успешен ход, полезен и за учебното заведение, и за родителите и учениците, нали?

 

Н. Димитров, родител на ученик в ОУ „Св. Патриарх Евтимий“

loading...

Коментари за "Драга редакция, Редно ли е въвеждането на униформено облекло за учениците в ОУ „Св. Патриарх Евтимий” да става силово?"

  • 19.03.2018 в 10:32

    Прекрасен и точно отразяващ ситуацията коментар! Поздравления към в-к Борба, че дава шанс на гражданите да изразят позиция и зададат въпроси! Такова право не ни беше дадено на информативните родителски срещи!

    Отговор
  • 19.03.2018 в 11:20

    Моля автора на статията да напише като коментар къде е организирана подписката и как може родители да се подпишат в нея! Благодаря предварително!

    Отговор
  • 19.03.2018 в 11:24

    Имам още един въпрос: на емблемата на униформите, ще присъстват ли кавички в името на училището, тъй като в надписа на самото училище, кавички липсват? Или и там ще се наблегне на нюансите в цвят на бельо?

    Отговор
  • 19.03.2018 в 12:44

    тъпизми

    Отговор
  • 19.03.2018 в 13:47

    Вече сме 2018 година. Някой, май не го осъзнават още!?

    Отговор
  • 19.03.2018 в 13:53

    Айде да видим като родител, ако не дам пари за униформата как ще ме накарат? Разбира се, че трябва да се чуе позицията на всички родители и тогава да се решава. До тогава аз пари няма да дам докато не се изчистят всички неясни въпроси

    Отговор
  • 19.03.2018 в 13:54

    Г-жо Ангелова, научете се на първо да пишете грамотно, а след това да давате квалификации и да си губите времето в хулене!

    Отговор
    • 19.03.2018 в 14:09

      Г-н Зрител, считам се за грамотен човек, който разполага с времето си и го губи където и както намери за добре. Живеем в демократична държава, със свобода на словото и самият факт, че тук е оставено място за коментар, ми дава право да „давам квалификации“ и „хуля“. Със здраве!

      Отговор
    • 19.03.2018 в 22:13

      Зрител, ти ли избира цветовете, че реши на тоя коментар да се дървиш? Или пропускът на кавичките е твой 😀

      Отговор
  • 19.03.2018 в 13:58

    Тази директорка е назначена незаконно, защото не е спечелила конкурса. Попитайте я защо уволни спечелилият конкурса. Гражданка за европейско развитие със селски номера.

    Отговор
  • 19.03.2018 в 14:25

    Детето ми завърши там миналата година, но смятам, че мога да се изкажа. Някъде по-горе пише, че годината е 2018. Така е, а темата за униформите в БГ училищата отшумя, мисля, преди 7-8 години. Униформа, за каквато се чува, че се предлага не изискват дори в „АРКУС“. Директорката на „Патрата“, Иваничка Петкова е добър учител по физика, но начина на управляване на училището е … по-добре питайте някой учител там. Та, тази женица, вместо да помисли за работещ и обединяващ мненията вариант със символиката на училището, сега решила да се доказва на гърба на родителите, май. Интересно, как подобно управленско мислене ще се отразява на училището в течение на времето ?

    Отговор
  • 19.03.2018 в 14:29

    А какво правите, когато дрехите на Вашето дете, които Вие сте му избрали и купили ( но пък не са униформа), вече станат малки, или пък ги замърси? Същото, което ще направите и с дрехите от униформата, предполагам. Някак несериозно ми се струва да сме против въвеждането на униформа, само защото “мен никой не ме е питал”.

    Отговор
    • 19.03.2018 в 20:13

      А откъде-накъде „обществения съвет и ръководството“ ще решават как да изглежда детето ми, коагато е на училище ? Пускам я прилично облечена, това не стига ли ? А част от старите дрехи доизносва сестра и, част давам на други майки, ОК ?

      Отговор
      • 19.03.2018 в 22:14

        Там е проблемът – за директорката не остава нищо 😉

  • 19.03.2018 в 14:38

    Униформи за деца до 7 клас ??? Стига майтапи ! Иначе – директор с подобенн стил на управление и начин на мислене беше преди няколко години Гинка Венкова, партийно „инсталирана“ в Радиотехникума. Ако не ме лъже паметта, оттам я изведоха с полиция, сама не искаше да си ходи…

    Отговор
    • 19.03.2018 в 14:56

      И тази може да я изведат с полиция…

      Отговор
    • 19.03.2018 в 15:30

      те като се впият в такива постове загубват трезв разсъдък.

      Отговор
  • 19.03.2018 в 15:54

    Уважаеми родители,щом пишете тук,значи имате Интернет.Или в най-лошия случай имате телевизор вкъщи.Отворете си очите и вижте как в различните страни децата ходят с униформи на училище.И никой там не оспорва това решение.

    Отговор
    • 19.03.2018 в 16:14

      Така е, макар надали в основните училища навсякъде да са с униформи. Въпросът е, че униформата представлява примерно бяла риза и черен панталон/пола, които могат да се купят от всеки магазин за детски дрехи. А не както тук – дето ще пращаме заявки и след 3 месеца ще пристигат дрехите.

      Освен това:
      1. Какво качество ще имат тези дрехи, защото аз не мога да си представя колко високо качество трябва да са за да не се оцвети блузата при пране от лилавата яка.
      2. Принципно не съм съгласна по средата на обучението на детето ми да ме сюрпризират с подобни идеи.
      3. Така и не се разбра кой ще разглежда офертите на фирмите и ще присъстват ли там представители на родителите, които всъщност ще плащат тези оферти?
      4. Голяма красота ще е червена пола (примерно) и блузата в цвят шампанско с лилавата яка – защото долна част на униформата не се предвижда
      5. Защо трябва да има тениски за часовете по физическо? По-голямата част от учебната година е студено и играят с анцузи.

      Отговор
    • 19.03.2018 в 17:38

      Ние сме в България!Обичаме сланина,лук и ракия за закуска,обичаме хората и сме християни.Другите държави не ни интересуват.Вносна култура не желаем.Сно ли е?

      Отговор
      • 03.04.2018 в 10:57

        Абсолютно е така. Само искам да кажа и аз, че първо униформите не са лошо нещо що се касае до възпитаване на вид дисциплина у децата, което е основно нещо за развитието на малкото дете, но докато не се забранят смартфони, мобилни телефони и прочие пластмасови приемници и играчки, които да зомбират още не наченатите детски мозъци и да ги превръщат в „идиоти“ от най-тъжен за гледане характер, като основно, нищо няма да стане. Да не говорим че училищата вече са пропаднали, няма финансиране, няма и да има, парите идват от разни еврейски, рептилски, гейски и нам какви изродски организации, да се чуди как вирят в България. Това е, дисциплината е основна за детето, а тя не съществува от 5 до 8 клас. Никви униформи не си давайте парите.

  • 19.03.2018 в 15:58

    Къде е тази подписка ? С две ръце ще се подпиша.

    Отговор
  • 19.03.2018 в 16:39

    Аз съм за въвеждането на униформи във всички училища. Символични но еднакви за всички. То сега не можеш да разбереш това ученици ли са или малки модерни госпожички.

    Отговор
  • 19.03.2018 в 16:50

    Браво на директорката и на педагогическия съвет. На който родител не му харесва да си премести детето в друго училище. Нека и GSM да ги забранят. Това училища ли са или телефонни централи.

    Отговор
    • 19.03.2018 в 22:09

      А откъде знаете, че телефоните не са забранени? Забранени са и още как, просто забраната се заобикаля. По закон, основното образование е задължително и безплатно и никой не може да задължи родител да закупи униформа. Така че „на който не му харесва“, да си спести акълите и „мъдрите“ съвети.

      Отговор
  • 19.03.2018 в 17:11

    Хе-хе…2018 година било :)))) Униформи ще бъдат носени до свършека на света или до свършека на ума. Искрено съм изненадан, че на фона на общото българско плиткоумие се намират и здрави училища. Обновената сградата изглежда много добре и искам да поздравя учителският съвет за взетото решение. Явно факта, че училището има за покровител истински светец оказва влияние. Униформите ще дадат на децата много повече отколкото скръндзавите им родители могат да проумеят.

    Отговор
    • 19.03.2018 в 19:11

      Красавец, едно училище преди да тръгне да мисли за фасадата и за това как си се накиприл, да вземе да помисли за качеството на образованието, за това, че са изгонени най-добрите учители, че вътре е джунгла, че се краде и, че след като е намерен крадеца е потупан по рамото с усмивка!? Че около нова година се хвърляха пиратки по децата и на косъм не стана инцидент и след като заместник директорката видя само леко смъмри момчето… Кои са важните неща!? Със сигурност как изглеждаме отвън, за да не се вижда колко сме гнили отвътре!

      Отговор
  • 19.03.2018 в 17:44

    Освен директорката,и някаква изявяваща се като психолог,карат хората да плащат.По конституция образованието в България е безплатно и всеки призоваващ към погазването й,няма място в училище при децата.Тия двете госпожи би трябвало вече да са уволнени от инспектората по образование.
    П.п Дали трябва или не трябва да има униформи е друга тема.Тук става дума за престъпление по служба и горчивото „усщане“ за корупция!

    Отговор
    • 19.03.2018 в 17:59

      Ако живеехме в нормална ПРАВОВА държава,Ръководството на този „елитен хулигански лицей“ в който приоритет е не здравето на децата,а обществената поръчка,щеше вече да не е…Ръководство!

      Отговор
    • 19.03.2018 в 18:25

      Кралев, Кралев, нищо не разбираш от Конституция, такива като теб в България има за 100 години напред.

      Отговор
  • 19.03.2018 в 17:49

    Гледам и не вярвам на „ушите „си .Не харесват директорката ,не искат униформи ,не харесват предложения цвят-ами има и други училища в града.Всеки манастир с устава си.Уважаеми родители,давате ли си сметка ,че децата ви четат това,което сте написали ,а и вероятно коментирате в къщи?Уважението е взаимно. PS-нямам нищо общо нито с училището ,нито с фирма за дрехи.

    Отговор
  • 19.03.2018 в 17:55

    Дано след негативните коментари на 5 човека, не се откажат да ги въведат, но нали знаете, че на една каца мед и трябва една лъжица ла.но

    Отговор
    • 19.03.2018 в 21:22

      Норче, Норчеее, сама не успя ли да измислиш нещо, ами цитираш чуждите цинизми…

      Отговор
  • 19.03.2018 в 20:09

    Да се включа и аз по темата. Съгласна съм, че в другите държави учениците имат униформи, но там заплатата не е 510лв, нали? И ако работи само един член от семейството как ще се заплати униформата? Долавям идеята в ОУ-то да се учат децата на така наречения “ елит“ във В.Търново. Да, има и други училища, така е. Но кой губи? Знаете всички, че училищата са на делегиран бюджет- много просто- няма деца, няма пари. Много лесно решение- Няма Директор, няма проблеми. Не може Директорката, учителите, обществения съвет да заставят родителите да купят униформи. Къде са обществените поръчки? От родители знам, че Директорката си превишава доста властдадените и права. Да, правилно- дадени са и , да не кажа ПОДАРЕНИ. Потърсете си правата в съда, умажаеми родители. Заведете общ иск и това е !

    Отговор
    • 19.03.2018 в 21:29

      По думите Ви разбирам, че не сте родител на дете от училището. Поздравявам Ви за това, че сте си направили труда да се поинтересувате, изчетете и наистина вникнете в „ситуацията“. Коментарът Ви е изключително точен!

      Отговор
  • 19.03.2018 в 20:38

    Това училище ще стане известно с още нещо… До сега беше известно с претъпканата сграда и постоянното събиране на пари от родителите за какво ли не. Един въпрос – след като т.нар. охрана си отива в 17 ч., какъв е смисъла от нея ? През деня училището е пълно, след 17 ч. е полупразно и без охрана ? И защо от миналата година има забрана родителите да ходят в стола и да купуват купони за децата ? Толкова години нямаше проблем, сега изведнъж – не може.

    Отговор
    • 19.03.2018 в 21:25

      Така е – купони се купуваха свободно, спокойно и без проблем, докато не беше въведен график за закупуването им и започна блъскане и закъснения за работа. Благодарим и за това, г-жо Петкова!

      Отговор
  • 19.03.2018 в 20:50

    Редно е да имат униформа ,както и конкурс за модел и производител.

    Отговор
    • 19.03.2018 в 21:23

      А може би все пак е редно да се направи и допитване до родителите 🙂

      Отговор
  • 20.03.2018 в 9:10

    И още,тази дива селянка,директорката,забрани на учителите да обядват в столовата на училището,да излизат в неплатен отпуск,докато имат платен,да ги преследва кой с кого говори и се среща……всички са на хапчета

    Отговор
    • 20.03.2018 в 9:50

      Действително учителите изглеждат много стресирани и притеснени. Даже когато на родителска среща стане въпрос за директорско решение или правило, класната вдига без помощно ръце с думите „не знам какво да ви кажа…“

      Отговор
  • 20.03.2018 в 9:52

    Така е ,Kralev. Но никой не си позволява да направи нещо във ВТ в образованието, без изричното съгласие на Началника на РУО. Едва ли ще има уволнени или напуснали доброволно от чиста съвест. Такава съвест лепсва! За да има униформи трябва да се приложи Закона за обществените поръчки. Всяка фирма дава и комисионна на Директора в процент от направените поръчки. Хубаво е децата да имат униформи, но не чрез изнудване. Кой си направи труда да проучи социалното положение на родителите? В кой нормативен документ е посочено, че едно семейство за да купи униформа на децата си, трябва да живее под минималния доход на месец? Всички сме равни пред законите на РБ. Няма по-равни и по-прави. В коментарите по-горе пишете, че има и други училища във ВТ. Да, има! А какво ще стане с учителите от „Патрата“? Отлив на ученици=Отлив на преподавятели. Ако целта е БОГАТ ЕЛИТ, това вече си е съд. По Конституция се води дискриминация.Да и в другите училища има много по-добри и разбрани директори. Не съм родител на дете, не съм и учител, но съм била в сферата на образованието. Ако за едно семейство 200лв са джобни, за друго са пари да се преживее месеца. Направете подписка, заведете общ граждански иск, но не се оставяйте да ви задължават. Директора, не може и няма право да пусне заповед за задължителна униформа. Прочетете ЗПУО и вижте какви са правата и задълженията на Директора, както и на Началника на РУО. Въпреки, че в ЗПУО е посочено, че експертите нямат право да правят проверка на учители, а тяхната дейност и изцяло методична, Началничката на РУО пуска заповеди на експертите за проверка на неудобни учители и нарушава ЗПУО. Но така е във ВТ в сферата на образованието от години. Родителите не трябва да искат само камери в стаите, а да искат и уважение и зачитане на техните права от Директора на институцията. В този случей положението е „Разделяй и владей!“ Качество,присъщо на слабохарактерни хора, които нямат авторитет и налагат тъпо мнение чрез сила.

    Отговор
    • 20.03.2018 в 11:11

      От всичко, което прочетох дотук разбирам, че тази директорка ще сложи кръст на това училище. Явно голяма част от учителите й съдействат в начинанието, след като пият хапчета и безропотно изпълняват глупостите, които измисля.
      Там май има и много такива, които не пият хапчета, но те са от обкръжението на „меринджей“-ката.
      Жалко за училище, което беше развито до първо в областта от бившето ръководство и ще бъде съсипано от една женица, която доказа на практика, че заема тази длъжност не, защото притежава умения и качества, а защото е от „правилната“ политическа партия…

      Отговор
      • 24.03.2018 в 23:05

        Дъщеря ми учи там и просто незнам какво точно става вече?!!В пред училищната беше подготвена почти за 2 ри клас ….а сега детето ми затъва!!!
        Аз в къщи и обръщам внимание но от 17 и 30 ч до колко още да учи и в къщи?
        Нивото е под всякаква критика

  • 20.03.2018 в 10:44

    Всичко е за едни пари, които директорката ще вземе от „обществената“ поръчка. Ще ни принудят да ги купим, а след няколко месеца ще се носят може би само шалчетата- каквато и беше първоначалната идея, която ни се представи на родителската среща. Аз мисля, че Диктаторката трябва да си ходи- учителите действително са стресирани, виждаме го. Има много по- важни неща от униформите. Например- да се направят шкафчета за децата с цел олекотяване на ученическите раници. Аз мисля, ако подписката не помогне, да се обърнем към „Господари ни ефира“- така министъра на образованието ще се занимае лично с въпроса и ще се направи проверка на нещата в училището.

    Отговор
    • 20.03.2018 в 12:47

      Подкрепям напълно коментара Ви! Потвърждавам, че на родителски срещи сме питани само за шалчета и значки! За съжаление, в пост по темата във Фейсбук прочетох информация, че „Господари на ефира“ вече са отказвали да направят репортаж относно конкретна случка (свързана с насилие) във въпросното училище. Жалко, явно само там виждаме надежда вече…

      Отговор
      • 20.03.2018 в 17:29

        И “ Господари на ефира“ са според човека.

    • 20.03.2018 в 14:27

      Г-жо Христова, моля Ви да напишете къде е тази подписка!

      Отговор
  • 26.03.2018 в 13:07

    Борба за надмощие, маскирана като борба за справедливост. Проблемът не са униформите, нито начина, по който се въвеждат, а болната амбиция на нереализирана кандидат-директорка.

    Отговор
    • 31.03.2018 в 21:24

      Ти да видиш…
      Това си е новина.
      Реализираната директорка изобщо няма болни амбиции. Тя просто е болна…
      И коя е тази нереализирана кандидат-директорка, която се бори за надмощие? И какво общо има с историята около униформите, които реализираната директорка иска да въведе?
      Нещо Ви куца логиката…

      Отговор
  • 29.04.2018 в 10:59

    по закон, не е ли безплатно образованието в ДЪРЖАВНИТЕ училища?
    Откъде накъде ще принуждават родителите да дават пари и за униформи?
    Нещо много взеха да се самозабравят директорите с вземането на пари от родителите.
    Само задето искат пари за уж дребни неща от родителите, директорите са за затвора!

    Отговор

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *