От рисувач на портрети на Слънчев бряг Екатерина Пушкарова стигна до главен художник на Axis Studios в Глазгоу

Търновката, която премина по червения килим на бляскавата церемония на Британските филмови награди, 12 години създава 3D образи за киното

 

„ДА ПРЕМИНЕШ ПО ЧЕРВЕНИЯ КИЛИМ, Е ФАНТАСТИЧНО, А ДА СЕ КАЧИШ НА СЦЕНАТА ПРЕД ТОЛКОВА КОЛЕГИ И АРТИСТИ, КОИТО ТЕ АПЛОДИРАТ, Е НЕОПИСУЕМО ПРЕЖИВЯВАНЕ. Обаче истината е, че аз съм едно момиче от Велико Търново с големи мечти. И… мечтите станаха реалност“, казва Екатерина Пушкарова няколко дни след бляскавата церемония на филмовите награди на Британските филмови награди БАФТА, Шотландия. Филмът, в който Екатерина Пушкарова е художникът на главната героиня – „Любов, смърт и роботи“, получи наградата за анимация.

Лентата е на американската компания Netflix, която е доставчик на филми и сериали на основата на видео стрийминга. Дейвид Финч и Тим Милър са двамата режисьори, работили над филма „Любов, смърт и роботи“, който се е превърнал в събитие в 3D средите, където го сравняват с филма на Алфонсо Куарон „Гравитация“, в който участваха Сандра Бълок и Джордж Клуни. „Нашият филм е вторият подобен след „Аниматрицата“ на братята Уашовски, който излезе преди 12 г. и беше съставен от девет кратки анимационни филма. „Любов, смърт и роботи“ има 18 епизода. Всички герои във филма са компютърно генерирани“, разказва още Катя, която е главен художник на Axis Studios в Глазгоу. Екатерина била бременна с втория си син, когато започнала да работи над образа на Александра. По странно стечение на обстоятелствата синът й също се казва Александър, но той не носи името на героинята. Просто така го кръстил неговият батко, който бил особено щастлив, че ще има с кого да си играе.

Днес целият 3D свят познава отлично търновката, защото Катя е създавала герои за филмите за най-големите студиа по света. Александра е най-голямата й победа досега и вероятно най-красивият образ, който е правила.

Филмът продължава час и половина. Всеки от 18-те епизода има отделен сюжет и никой от тези минисерии не е за детска аудитория, предупреждава Катя. През 99% от филма Александра прекарва в един скафандър. Според сюжета тя пропада в Космоса и трябва да оцелее. А Катя е трябвало да нарисува и създаде целия спектър от емоции, които изпитва героинята й в опит да спаси живота си. „Всяка емоция се скулптва, което ще рече, че трябва да бъдат направени отделни глави за всяка емоция. След това те се събират заедно в една цяла система, която се нарича риг. С нея аниматорите раздвижват героите“, разказва Катя. Понякога са нужни 30, друг път – 300 глави, за да бъдат изразени описаните в сценария емоции. Колко точно лица е създала Катя, за да направи своята Александра истинска, художничката вече не помни, но пък никога няма да забрави няколкото месеца работа над филма. А преди въобще да започне да работи над лентата, Катя е трябвало да направи проучване, което й отнело половин година.

„Нужно ми беше да знам какви черти се променят по лицето, когато се сменят емоциите, дали Александра ще бъде слаба, или пълна, с какви очи ще бъде, с каква коса… Всички тези дребни на пръв поглед подробности, които правят героинята жива и истинска. А после шест месеца реализирахме епизода, в който Александра е главното действащо лице“, разказва Катя. И допълва, че в последния етап от правенето на такива компютърно генерирани филми се наема актриса, която да изиграе ролята. Датчици по цялото й тяло улавят всичко, което е нужно за аниматорите, и така играта се вкарва в програма, за да станат анимациите правдоподобни. Целият този проект, над който и Катя е работила, има вече пет награди „Еми“, преди БАФТА Шотландия да отличи лентата за анимация.

ПРЕДИ ДА ЗАПОЧНЕ ДА РАБОТИ КАТО ГЛАВЕН ХУДОЖНИК В AXIS STUDIOS, КАТЯ Е РАБОТИЛА ЗА НЯКОЛКО СТУДИА В БЪЛГАРИЯ, била е няколко години част от геймърската индустрия. А още преди това е започнала да учи рисуване във Велико Търново. Възпитаник е на Факултета по изобразително изкуство във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“, където е завършила живопис. Продавала картини, при това много успешно. Рисувала пейзажи на Търново, няколко лета рисувала портрети на Слънчев бряг, но в един момент започнала да усеща, че се върти в кръг. „Сякаш правех едно и също копие на една и съща картина. Хората искаха пейзажи с накацали къщи и аз им ги давах. После се появи „Властелинът на пръстените“ и героят Амгъл просто ме порази. Той беше изцяло компютърен образ и го гледах, и гледах, и си дадох дума, че един ден и аз ще създам такъв компютърно генериран герой – моята Александра“, разказва Катя.

ЗА ДА ПРОВЕРИ КАКВО НАИСТИНА МОЖЕ ДА СЕ ПОЛУЧИ С КОМПЮТЪР, КАТЯ НАПРАВИЛА 3D ПОРТРЕТ НА ЕДНА ОТ НАЙ-ГОЛЕМИТЕ ХОЛИВУДСКИ ЗВЕЗДИ ЕД ХАРИС. „Защо точно на Ед Харис ли? Защото го срещнах в киноцентъра „Бояна“, където работех. Стоях на една опашка за кафе и до мен застана възрастен мъж с толкова пронизително сини очи, че никога не ги забравих. Заговорихме се, после всеки си тръгна по задълженията, а аз започнах да разказвам на моите колеги за този мъж с изумителни очи. Те ме гледаха, слушаха ме и накрая започнаха да се смеят. После ми казаха: „Ама ти имаш ли представа кой е този мъж?“ Нямах. Колегите ми ми казаха, че съм си говорила с Ед Харис“, връща се назад във времето Катя.

Когато 3D портретът на Ед Харис бил готов и Екатерина го показала на света, 3D светът ахнал. Търновката получила покани от няколко известни студиа и едното било Axis Studios. „Спечелиха ме с отношението си към мен. А проведохме просто едно телефонно интервю. Начинът, по който се отнесоха, беше толкова човешки, че даже не се и колебах много. Тръгнах към мечтата си“, признава Катя и допълва: „Трябва да вярваме в себе си и в мечтите си, иначе пътят ни някъде спира. Това важи с особена сила за художниците, които често са колебливи и нерешителни хора. Но не славата, а вдъхновението, което оставяш след себе си, те прави успял като автор. Славата е като шоколадов бонбон – сладка е, но е за кратко. Вдъхновението, което си завещал, е това, което живее и след теб“.

Сашка АЛЕКСАНДРОВА

loading...

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *