Възродиха рисуването с вино по стара ренесансова технология

Лилия Николова единствена в старата столица практикува винорела

 

ПО СТАРА И ЗАБРАВЕНА ВЕЧЕ СРЕДИЗЕМНОМОРСКА ТЕХНОЛОГИЯ – С ВИНО, РИСУВАХА ЗА ПЪРВИ ПЪТ В СЪБОТА ТЪРНОВЦИ. Идеята за нестандартното занимание точно в навечерието на Празника на виното и любовта 14 февруари беше на Марта Павлова и Миглена Данова от магазина за вино и дегустации Vino Veritas във Велико Търново. Двете дами решили да пуснат събитието пробно, но се оказало, че интересът е в пъти по-голям от очаквания, затова, вместо една група, те направили две.

Художничката Лиляна Николова води заниманията и на двете групи и успя много бързо да провокира и вдъхнови куражлиите да нарисуват първите си картини с техниката винорел.

 

Лили показва как се работи с техниката винорел.

„Името идва от съчетанието на двете думи вино и акварел. Това е стара техника, позабравена вече. Идва от Средиземноморието и най-вече от Италия, където винарите са забелязали, че виното притежава багрило, което трудно се отмива. А тази багра се съдържа в ципата на гроздовите зърна. Най-популярна тази технология е била през Ренесанса и всъщност идеята е, че боите са заменени с екстракти от вино“, разказва Лили, която е възпитаник на Факултета по изобразителни изкуства на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Завършила е живопис, има и магистратура по стенопис. Често обаче търси нестандартни техники за рисуване и експериментира. Тя е и единствената търновка, която рисува с вино. Казва, че това е трудно и дълго занимание, картината се появява на листа бавно, защото художникът трябва да борави с четките и боята внимателно. А и грешките при работенето с техниката винорел се поправят трудно.

„Виното се изварява на водна баня до гъста консистенция. След това, за да се получат тонове и полутонове, се разрежда пак с вино. А цветовете варират от виолетово през лилаво, стават червени и най-тъмният тон е кафяв“, обяснява технологията на извличане на боята Лили. И допълва, че най-подходящото вино за рисуване е мерлото, защото е тъмно и гъсто.

Когато картината е готова, тя трябва да бъде фиксирана или със специален спрей за темпера и акварел, или дори с лак за коса. Така боите се запазват за по-дълго време, защото иначе избледняват и променят цвета си, понеже са от естествени материали.

Готовите картини на първите, престрашили се да опитат да рисуват с вино

ЗА ДА БЪДАТ КАРТИНИТЕ ОЩЕ ПО-ЦВЕТНИ, НО ПЪК ИЗЦЯЛО НАРИСУВАНИ С НАТУРАЛНИ МАТЕРИАЛИ, ЛИЛИ ПРЕДЛОЖИ НА ПЪРВИТЕ СИ УЧЕНИЦИ И БОЯ ОТ КУРКУМА. „Куркумата се разтваря във вода и дава прекрасно жълто и когато се комбинира с цвета на виното, става чудесен цвят. Нюансите са различни в зависимост от това каква хартия използвате и след това на колко силна светлина излагате картината си. Слънцето, както и при акварела, влияе върху цветовете“, обяснява още Лили, която показва, че и солта може да се използва за постигането на определени ефекти върху платното.

След това уточнява, че кафето е другият природен продукт, който дава много красиви, спокойни и земни тонове. Просто трябва да се свари малко-по гъсто. Подходящо за рисуване е и нескафето, създадено от досетливи и изобретателни търговци специално за Втората световна война, за да е лесно на войниците да го консумират.

Освен че рисува акварел, графика и акрил, Лилия прави икони. Заедно със съпруга си Джони тя майстори чанти, колани и бижута от кожа, които са познати с марката Johny&Lily-HANDMADES.

Сашка АЛЕКСАНДРОВА

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *