Водещи новиниОбщество

В три хамама старите търновци намирали блаженство за телата и душите си, или защо и до днес си казваме на шега „Честита баня“

 

Днес, когато светът е заплашен от коронавируса, никой не се съмнява, че грижата за личната хигиена е въпрос на здраве и в същото време важна част от характеристиката на всяка национална култура. Историята на представата за чисто и мръсно, както и на правилата за къпане, е предълга и прелюбопитна, като в нея и нашенци заемат своето достойно място.

В годините на османското владичество наред с джамиите, големите къщи – конаци, многобройните кафенета и ханове, турските бани (хамами) представлявали особен акцент в архитектурния облик на старата българска столица Търново. В града имало три обществени бани – Мостовата, Средната и Баш хамам. Те се намирали под площада Растата в близост до р. Янтра, за да могат да ползват нейните води. Баните били вкопани в земята, засводени, снабдени с вода и отоплителна инсталация. До тях имало кладенци с големи кофи (толуми) и дървени бараки, известни с името кюлхани.

Търновската баня „Баш хамам”

Мостовата баня се намирала до моста на Феруз бей, от южната страна на днешната ул. “Христо Иванов Големия”. Представлявала голяма четвъртитя сграда, чието банно помещение било засводено с нисък купол, а осветлението се осъществявало от кръгли прозорци. В средата се издигал голям кръг, наречен търкало и покрит с каменни плочи. Банята била съборена от земетресението през 1913 година. На запад от нея се намирала Средната баня. Мъжкото й отделение било ниско, почти вкопано вземята, а женското – наравно с нея. Недалеч от нея следвала Баш хамам (главна баня). Колелото и средните й помещения били постлани с разноцветни мраморни плочи, доставени вероятно от разрушениия дворец на крепостта Царевец. Тая баня се отличавала с най-дълъг живот и все още има жители на старата столица, които си спомнят с умиление за нея.

Преди векове в града настъпвала истинска сензация, когато ханъмите тръгвали на баня като на празник. Къпането им продължавало с часове и било разнообразявано с пиене на шербет, ядене на баклава и рахат локум и, разбира се, с клюкарстване чисто по женски.

Представителите на турската аристокрация в града – духовни служители, бейове, аяни, спахии и други, притежавали в конаците си собствени хамами. Те били сред любимите им и най-често посещавани помещения.

Дълги години след Освобождението старостоличани не притежавали лични бани. За хигиенни нужди повечето от тях използвали водите на емблематичната Янтра, но други, макар и не много често, поддържали хигиената си в обществените бани. Ходенето в тях било цял ритуал, който най-често се практикувал два пъти през годината – за Великден и Коледа. Това дало повод на европейците да им се подиграват, че след излизане от парата и глъчката на градската баня се поздравявали с “Честито!” Чужденците разпространявали и много вицове, удрящи по слабото място на нашенци – страха от водата в “чистите” помещения.

Преди много десетилетия къпането в обществените бани било придружено от “различни табиети и кефове” и по-скоро приличало на гастрономическа вакханалия, отколкото на хигиенна потребност. За великото събитие семейството се приготвяло от ранни зори. Сутринта под зоркия поглед на стопанката слугинята подреждала в голям бакърен съд тас за вода, къс хума за измиване на косата, оцет, гребен, калъп домашно приготвен сапун, спаржа за изтриване, парче ръчно тъкан плат и дървени налъми. В отделна бохча слагали чаршафи за застилане на одъра и за избърсване, чисто бельо и цветен плат, с който жените се увивали от кръста надолу.

Особено внимание старостоличани обръщали на най-важната ритуална част – вкусната. Най-малко ден преди посещението на банята болярките започвали приготовлението на ястия по изпитани местни рецепти – печени пуяци с кисело зеле, сарми, пълнени чушки, баклава, боб, гювеч, придружени със самоводско, сухиндолско или лясковско вино, синджирлия ракия и апетитни туршии. След като и последното ястия станело готово, слугинята нарамвала “всичкото приготовление” и цялото домочадие с гордост и радост се отправяло към обществената баня. Къпането там обикновено продължавало цял ден. Майката, слугинята и децата се събличали в общо помещение, след което се отправяли към къпалнята. Приготвената храна също се внасяла там и се поставяла в средата на помещението на специално кръгло място, постлано с плочи, които се загрявали отдолу с жарава. Много често водните изпарения, примесени с миризмата на затоплените ястия довеждали до прилошаване, дори и до припадък на някои мераклийки за телесна чистота. След изкъпването търновки започвали да пируват. По тоя повод Николай Ст. Георгиев пише: “Човек можеше да си представи очарователната картина: две-три майки голи до кръста, с покрити глави от зелеви листа или хума, и около тях една дузина голи деца, насядали на търкалото около гозбите, дето се блъскат да се доближат до яденето, а през това време от сводестия таван падат непрестанно водни капки и плющят по гърбовете и главите им.”

Мъжете също ходели на баня преди големите християнски празници. Обикновено се къпели след вечеря, но удоволствието можело да продължи и цял ден.

Понякога обаче сбирките по време и след къпане имали и по-благороден вариант. Според публикуваните спомени на Пенка Генова именно в обществената баня Баш хамам, стопанисвана от Ботевия сподвижник Йордан Йорданов Инджето, през 1887 г. станало първото честване, посветено на великия поет и революционер от Калофер.

Обществените бани в старата столица вече са история. За тях свидетелстват само съхранените до наши дни архивни документи и снимки. Съвременните удобства на модерните “мокри” и “чисти” помещения в домовете постепенно изместват дори и спомена за неповторимите преживявания на колективното плацикане в миналото.

 

Тодорка НЕДЕВА

РЕГИОНАЛЕН ИСТОРИЧЕСКИ МУЗЕЙ – ВЕЛИКО ТЪРНОВО

One thought on “В три хамама старите търновци намирали блаженство за телата и душите си, или защо и до днес си казваме на шега „Честита баня“

  • Много готино! Не знаех нищо за това и не съм предполагала, че историята за баните е толкова интересна. Сега е толкова различно когато всеки си има баня в дома. Обаче в миналото е било по-интересно, буквално ритуал, даже публичен.

    Отговор

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *